5 perc jóga - iskolában, óvodában, családban

Újdonság

5 perc jóga
videó tréning

Stresszoldás az iskolában, óvodában, családban

A mai gyerek-felnőtt társadalom számára a stresszes életmód már-már alapfogalom, az óvodáskorú gyerekek számára is ismerős a stressz fogalma. A mindennapi pörgés, a türelmetlenség az indulatosság is „eláraszt”, a gyermekkori pszichés-mentális rendellenességek, problémák drasztikusan megemelkedtek az utóbbi években. Tudatos stresszkezelő módszerek-technikák megtanulása az óvodától, iskolától kezdve – megelőzés céljából is – ma már nem hobbi vagy luxus kérdés, hanem szinte létszükséglet.

Kutatások igazolják, hogy a napi  rövid – akár 5 perc – gyakorlás is, szinte bármiben hasznosabb és eredményesebb hosszú távon, mint pl. a heti egyszeri alkalom.

A napi 5 perc jóga segít a tanulásban, a koncentrálásban, a figyelem fenntartásában, valamint fejleszti az állóképességet, az egyensúlyérzéket, erősíti az izomrendszert, immunrendszert. Ezenkívül a légzőgyakorlatokkal együtt csökkenti a stresszt, szorongást, segít az indulatkezelésben, fejleszti az érzelemszabályozó képességet 

A jóga fogalma ma már összefonódik a kiegyensúlyozottabb, stresszmentesebb életvitellel, amelyre gyerekeinknek éppoly nagy szükségük van, mint nekünk, felnőtteknek.

Több évtizedes tapasztalat és gyakorlás rövid és lényegre törő esszenciája ez a közel 3 órás minitanfolyam. Iskolákban, óvodákban dolgozó pedagógusoknak, gyerekekkel foglalkozó szakembereknek, valamint szülőknek is ajánlott, akik otthon tanulnak a gyerekekkel vagy csak úgy, a közös játék, mozgás jegyében.

Kiknek szól?

Kiknek nem szól?

Miről szól a tréning?

Miről nem szól a tréning?

Miért jó végezni jógagyakorlatokat napi 5 percben?

Óvodában

Az óvodáskorú gyerekek nagyon szeretnek utánozni. A világot úgy ismerik meg és teszik belső ismeretté, hogy (sok) mindent utánoznak, ösztönösen. Az egyik legkedveltebb játéktípus számukra a szerepjáték, az ún. „mintha” játékok.

Mivel csak pár perces mozgásfoglalkozásról van szó, ezért néhány bemelegítő gyakorlat után az óvodában a jógagyakorlatok arról szólnak, hogy utánozzuk a különböző állatokat, növényeket, mint pl. a cica vagy a fa, és már őket is rá lehet vezetni arra, hogy ezek gyakorlása segít abban, hogy ügyesebbek, erősebbek, vagy akár bátrabbak legyenek.

Iskolában

Ez másfajta mozgástevékenységet jelent, mint a hagyományos testnevelés, a főhangsúly a kitartó, nyújtó gyakorláson van. Pl. fa, cica gyakorlat, amit rövid ideig végeznek.

A gyakorlatok végzése megvalósítható mind alsó tagozaton, mind felsőben, még akár középiskolában is. Ugyanakkor ezek a gyakorlatok segítik kanalizálni a primitív, ösztönenergiákat, hatással vannak a belső elválasztású mirigyekre. Kifejezetten ajánlottak azokban a periódusokban amikor a gyerek biológiai változásokon megy keresztül, mint pl. a pubertáskor.

Családban

A családban végzett 5 perc jóga mindenekelőtt együtt töltött minőségi időt jelent. Leginkább a tanulás megkezdése előtt ajánlott végezni, de tulajdonképpen bármikor gyakorolhatók együtt, és külön is.

Mind a gyerekeknek, mind a szülőknek használ ez a kis mozgássorozat, ugyanúgy megfigyelhető és nyomon követhető a fejlődés a gyakorlatok hosszabb és precízebb kitartásában. Ha a napi tanulásba beillesztik, akár egy jó és hasznos szokássá válhat, melynek jótékony, rövid és hosszú távú hatásai nem maradnak el.

Ajánlás

Gyerekek mondták:

Stresszoldás az iskolában, óvodában

Napi 5 perc jógagyakorlással a tanár-diák nyugodtabb, figyelmesebb, és jobban tanul.

A mai gyerek-felnőtt társadalom számára a stresszes életmód már-már alapfogalom – főleg nagyobb városokban – , az érzékszerveket elárasztó ingerek miatt is. Nincs az idegrendszerünk akkora és annyi ingerátadáshoz szokva, mint amennyi ér bennünket, ezért a pörgés, a türelmetlenség az indulatosság is „eláraszt”. A gyerekkori pszichés-mentális rendellenességek, problémák drasztikusan megemelkedtek az utóbbi  években. Tudatos stresszkezelő módszerek-technikák megtanulása az óvodától, iskolától kezdve – megelőzés céljából is – ma már nem hobbi vagy luxus kérdés, hanem szinte létszükséglet. Hiszek abban, hogy a napi ötperces gyakorlás többet ér, mint az egyszer elvégzett egyórás.  

A jóga fogalma ma már összefonódik a kiegyensúlyozottabb, stresszmentesebb életvitellel, amelyre gyerekeinknek éppoly nagy szükségük van, mint nekünk, felnőtteknek. 

Több évtizedes tapasztalat és gyakorlás rövid és lényegretörő esszenciája az egy napos – 7 órás – tanfolyam. Iskolákban, óvodákban dolgozó pedagógusoknak, valamint szülőknek is ajánlott.

kiknek szól?

  • Pedagógusoknak, szülőknek, akik a gyerekekkel való foglalkozás kihívást jelent
  • Akik találkoztak már és foglalkoztak figyelmetlen, szórakozott, szorongó, jól teljesítő és kevésbé jól teljesítő gyerekekkel
  • Akik úgy gondolják, hogy a megelőzésre is hangsúlyt kell fektetni
  • Akik úgy gondolják, hogy az 5 perc is a gyerekek hasznára válhat rövid és hosszú távon egyaránt
  • Akik szeretnének kiegyensúlyozottabb, az életben is jobban boldoguló gyerekeket nevelni

kiknek nem szól?

  • Akik nem foglalkoznak gyerekekkel
  • Akik gyerekekkel foglalkoznak, gyerekeket nevelnek, és minden mindig megy gördülékenyen és simán, akár otthon, akár óvodában, iskolában
  • Akik fölöslegesnek és misztikus dolognak gondolják mindezt
  • Akik úgy gondolják, hogy majd ráér később ezeket megtanulni, alkalmazni
  • Akik úgy gondolják, hogy az 5 perc az nem használ semmit, nem elég semmire

miről szól a tréning?

  • a stressz és a szorongás elméleti megközelítése
  • gyerekjóga-gyakorlatok (állatokat, tárgyakat, növényeket utánzó gyakorlatok) felépítése, elsajátítása és hatásai minimális anatómiai ismeretekkel
  • néhány alap légzőgyakorlat: elsajátítása és hatásai
  • más stresszoldó technikák, módszerek

miről nem szól a tréning?

  • nincs benne filozófia,
  • nincs benne guru és misztikum,
  • nem szükséges előismeret és gyakorlat
  • nem meditációról szól
  • nincs benne fekvő pozíció

Miért ajánlott végezni ezeket a gyakorlatokat napi 5 percben?

  • Fejlesztik a koordinációt, az egyensúlyt, az állóképességet
  • Javul és fejlődik a testtartás-testkép
  • Serkentik az optimális növekedéshez és  fejlődéshez szükséges agyi és testi működéseket
  • Csökkentik a stresszt, szorongást
  • Növelik az önbizalmat, az érzelmi biztonságot
  • Jótékony hatással vannak a következő értelmi (kognitív) képességekre:koncent-rálóképesség, figyelem, memória, stb.
  • Bővül a mozgáskultúra

óvodában

Az óvodáskorú gyerekek nagyon szeretnek utánozni. A világot úgy ismerik meg és teszik belső ismeretté, hogy (sok) mindent utánoznak, ösztönösen. Az egyik legkedveltebb játéktípus számukra a szerepjáték, az ún. „mintha” játékok. 

Mivel csak pár perces mozgásfoglalkozásról van szó, ezért néhány bemelegítő gyakorlat után az óvodában a jógagyakorlatok arról szólnak, hogy utánozzuk a különböző állatokat, növényeket, mint pl. a cica vagy a fa, és már őket is rá lehet vezetni arra, hogy ezek gyakorlása segít abban, hogy ügyesebbek, erősebbek és bátrabbak legyenek.

iskolában

Ez másfajta mozgástevékenységet jelent, mint a hagyományos testnevelés, a főhangsúly a kitartó, nyújtó gyakorláson van. Pl. fa, cica gyakorlat, amit rövid ideig végeznek.

A gyakorlatok végzése megvalósítható mind alsó tagozaton, mind felsőben, még akár középiskolában is. Ugyanakkor ezek a gyakorlatok segítik kanalizálni a primitív, ösztönenergiákat, hatással vannak a belső elválasztású mirigyekre. Kifejezetten ajánlottak azokban a periódusokban amikor a gyerek biológiai változásokon megy keresztül, mint pl. a pubertáskor.

Gyerekek mondták

„A jóga nagyon tetszett, mert megnyugtatott és felfrissített.”

„Azért tetszett mert: a jóga után jobban éreztem magam.Ha mérges voltam, lenyugodtam. Semmi bajom sincs ezen kívül: túl könnyűek voltak a feladatok, én nehezebbre vágytam.”

„Azért tetszett a jóga, mert sok új dolgokat tanultam.”

„Nekem a fa meg a kakas tetszett a legjobban, mert ahhoz egyensúly kell. De persze a többi is nagyon tetszett.”

„Nekem tetszett, hogy közben nem kellett a hétköznapi problémákkal foglalkozni.”

„Nagyon nyugtató, nagyon jó érzés, lazulás, nyugvás, koncentrálás, élmény.”

„Az volt a jó benne, hogy voltak könnyebb feladatok és nehezebbek is.”

„Jó volt, nem voltam olyan feszült.”

szakmai háttér

  • Jelenleg iskolapszichológusként dolgozom egy budapesti általános Iskolában
  • Jógával foglalkozom 29 éve, gyerekjógával 2004 óta – oktattam felnőtteket, gyerekeket egyaránt
  • Az egyetemi képzésem alapszakán a dolgozatomat a gyerekjóga stresszoldó hatásáról írtam
  • Jelenleg is tartom több alsós osztályban is az 5 perc jóga programot