Érzelmiskála-naptár© + Érzelmi fejlesztő sorozat
“…Annak a fontosságára felhívni a figyelmet iskolapszichológusként, hogy a gyerekek érzelmi állapotairól milyen keveset tudunk és hogy egy viszonylag egyszerű megközelítéssel, “teszttel”, módszerrel milyen érdekes dolgokat tudhatunk meg, milyen nem várt “leletek” bukkanhatnak elő, feltétlenül volna értelme.”
Dr. Vekerdy Tamás
A tanulás alapvető feltétele a biztonságos érzelmi légkör megteremtése, kialakítása. A legnagyobb érzelmi biztonságot úgy tudjuk nyújtani a gyerekek számára, hogy meghallgatjuk őt, megértjük az érzéseit és elfogadjuk a pillanatnyi állapotát. Az érzelmeihez való kapcsolódással megteremtjük az alapot, a nyitottságot, a kíváncsiságot a befogadásra, tanulásra, akár a viselkedés változtatásra is.
A társas,- érzelmi intelligencia fejlesztése alapvetően hiánycikk a mai magyar oktatásban. Ennek elmaradása nagyban hozzájárul a gyermekek saját és társas érzelmi életének egyhangúságához és elsivárosodásához.
Az elmúlt 15 évben elkészített statisztikák és felmérések szerint a gyerekek érzelmi és mentális állapota egyre kritikusabb. Nő a tanulási nehézséggel, beilleszkedéssel, magatartászavarral küzdő gyermekek száma; a leterheltség, a magas elvárások, a családi-iskolai körülmények miatt (is) a pszichés-lelki rendellenességek egyre gyakrabban előfordulnak!
E feladat megvalósítása érdekében az Érzelmiskála–naptár© napi használata több szinten követhető érzelmi és társas intelligencia fejlődési eredményeket biztosít!
30 FŐS OSZTÁLYRA VAN KIALAKÍTVA, de + 1-2 gyerek neve még hozzátehető

használati útmutató
AZ ÉRZELMISKÁLA-NAPTÁR© EGY TANÉVRE SZÓLÓ – BÁRMIKOR ELKEZDHETŐ – ÉRZELMI ÉS TÁRSAS INTELLIGENCIÁT FEJLESZTŐ ESZKÖZ, MELYNEK A KÖVETKEZŐ CÉLJAI ÉS FUNKCIÓI VANNAK:
- a táblázat mindennapos kitöltése által a tanuló megfigyeli, megnevezi és értékeli pillanatnyi érzelmi állapotát, ami hosszú távon az érzelmi tudatosodás fejlesztését célozza meg
- a különböző pozitív érzelmek havi felosztásban ösztönzőként, útmutatóként szolgálnak; ajánlott az adott fogalom kialakítása, mélyítése, gyakorlása a mindennapokban;
- rendszerességre, kitartásra, őszinteségre és empátiára nevel;
- jelenléti naplóként is használható.
Mire jó az Érzelmiskála–naptár©?
- az egyéni érzelmi állapotok tudatosítására, követésére, ami az érzelmi intelligencia alappillére
- az osztálytársak közötti kommunikáció-, és empátiás készség fejlesztésére
- pedagógus-gyermek közötti kommunikáció és kapcsolat mélyítésére
- a gyermekkori pszichés problémák kialakulásának előre jelzésére, kiszűrésére, MEGELŐZÉSÉRE!
Összefoglalva: az eszköz a lehető leggyorsabban és legpontosabban jelzi a gyermekek adott napi érzelmi állapotát mind a pedagógus, mind az osztályközösség számára, ami azonnali kommunikációs lehetőséget biztosít.
Minden hónap fókuszában egy pozitív érzelmi állapot, attitűd áll. Ajánlom a hónapot annak jegyében, szellemében eltölteni. A hónap elején az adott pozitív érzelem, fogalom tisztázása, megértése, mélyítése, majd a hónap folyamán a gyakorlatba való átültetése a cél.
gyerekek a naptárról
pedagógusok a naptárról
bónusz a naptár mellé
Érzelmi fejlesztő sorozat
Daniel Goleman szerint „az életrevalóság az érzelmeken áll vagy bukik”. Az érzelmi-társas intelligencia tanításának, fejlesztésének bevezetése egyre sürgetőbb a mai magyar (és nemcsak) oktatásban.
Egy 6 alkalmas interaktív foglalkozássorozatot ajánlok az Érzelmiskála-naptár használata mellé, mely az Agymanók c. film kapcsán az 5 alapérzelem (derű, bánat, majré, harag és undor) feldolgozására, átbeszélésére épül. Alsó és felső tagozatos osztályokban is többször végeztem, mindkét korosztálynál hasznos és hatékony:
- segít ezeket a fogalmakat, érzelmeket szélesebb spektrumban használni ( az érzelmi szótár segítségével)
- az önismeret, a társas-közösségi szellem mélyül és épül
- fokozódik az empátia, az egymásra való odafigyelés
- az érzelmekről való kommunikáció van fókuszban, olyan formában amilyennel a gyerekek kevésbé találkoznak a mindennapi oktatás-nevelésben.