Érzelmiskála-naptár + Érzelmi fejlesztő sorozat

Érzelmiskála-naptár©

+ Bónusz: Érzelmi fejlesztő sorozat

A tanulás alapvető feltétele a biztonságos érzelmi légkör megteremtése, kialakítása. A legnagyobb érzelmi biztonságot úgy tudjuk nyújtani a gyerekek számára, hogy meghallgatjuk őt, megértjük az érzéseit és elfogadjuk a pillanatnyi állapotát. Az érzelmeihez való kapcsolódással megteremtjük az alapot, a nyitottságot, a kíváncsiságot a befogadásra, tanulásra, akár a viselkedés változtatásra is.

A társas,- érzelmi intelligencia fejlesztése alapvetően hiánycikk a mai magyar oktatásban. Ennek  elmaradása nagyban hozzájárul a gyermekek saját és társas érzelmi életének egyhangúságához és elsivárosodásához.

Az elmúlt 15 évben elkészített statisztikák és felmérések szerint a gyerekek érzelmi és mentális állapota egyre kritikusabb. Nő a tanulási nehézséggel, beilleszkedéssel, magatartászavarral küzdő gyermekek száma; a leterheltség, a magas elvárások, a családi-iskolai körülmények miatt (is) a pszichés-lelki rendellenességek egyre gyakrabban előfordulnak!

E feladat megvalósítása érdekében az Érzelmiskála–naptár© napi használata több szinten követhető érzelmi és társas intelligencia fejlődési eredményeket biztosít!

30 FŐS OSZTÁLYRA VAN KIALAKÍTVA, de + 1-2 gyerek neve még hozzátehető

“…Annak a fontosságára felhívni a figyelmet iskolapszichológusként, hogy a gyerekek érzelmi állapotairól milyen keveset tudunk és hogy egy viszonylag egyszerű megközelítéssel, “teszttel”, módszerrel milyen érdekes dolgokat tudhatunk meg, milyen nem várt “leletek” bukkanhatnak elő, feltétlenül volna értelme.”

Dr. Vekerdy Tamás

Mire jó az Érzelmiskála–naptár©?

Összefoglalva:

Az eszköz a lehető leggyorsabban és legpontosabban jelzi a gyermekek adott napi érzelmi állapotát mind a pedagógus, mind az osztályközösség számára, ami azonnali kommunikációs lehetőséget biztosít.

Minden hónap fókuszában egy pozitív érzelmi állapot, attitűd áll. Ajánlom a hónapot annak jegyében, szellemében eltölteni. A hónap elején az adott pozitív érzelem, fogalom tisztázása, megértése, mélyítése, majd a hónap folyamán a gyakorlatba való átültetése a cél.

Használati útmutató

AZ ÉRZELMISKÁLA-NAPTÁR© EGY TANÉVRE SZÓLÓ
BÁRMIKOR ELKEZDHETŐ
ÉRZELMI ÉS TÁRSAS INTELLIGENCIÁT FEJLESZTŐ ESZKÖZ, MELYNEK A KÖVETKEZŐ CÉLJAI ÉS FUNKCIÓI VANNAK:

Ajánlás

Gyerekek a naptárról:

Ajánlás

Pedagógusok a naptárról:

Bónusz a naptár mellé

Érzelmi fejlesztő sorozat

Daniel Goleman szerint „az életrevalóság az érzelmeken áll vagy bukik”. Az érzelmi-társas intelligencia tanításának, fejlesztésének bevezetése egyre sürgetőbb a mai magyar (és nemcsak) oktatásban.

Egy 6 alkalmas interaktív foglalkozássorozatot ajánlok az Érzelmiskála-naptár használata mellé, mely az Agymanók c. film kapcsán az 5 alapérzelem (derű, bánat, majré, harag és undor) feldolgozására, átbeszélésére épül. Alsó és felső tagozatos osztályokban is többször végeztem, mindkét korosztálynál hasznos és hatékony:

Érzelmiskála-naptár© + Érzelmi fejlesztő sorozat

“…Annak a fontosságára felhívni a figyelmet iskolapszichológusként, hogy a gyerekek érzelmi állapotairól milyen keveset tudunk és hogy egy viszonylag egyszerű megközelítéssel, “teszttel”, módszerrel milyen érdekes dolgokat tudhatunk meg, milyen nem várt “leletek” bukkanhatnak elő, feltétlenül volna értelme.”
Dr. Vekerdy Tamás

A tanulás alapvető feltétele a biztonságos érzelmi légkör megteremtése, kialakítása. A legnagyobb érzelmi biztonságot úgy tudjuk nyújtani a gyerekek számára, hogy meghallgatjuk őt, megértjük az érzéseit és elfogadjuk a pillanatnyi állapotát. Az érzelmeihez való kapcsolódással megteremtjük az alapot, a nyitottságot, a kíváncsiságot a befogadásra, tanulásra, akár a viselkedés változtatásra is.

A társas,- érzelmi intelligencia fejlesztése alapvetően hiánycikk a mai magyar oktatásban. Ennek  elmaradása nagyban hozzájárul a gyermekek saját és társas érzelmi életének egyhangúságához és elsivárosodásához.

Az elmúlt 15 évben elkészített statisztikák és felmérések szerint a gyerekek érzelmi és mentális állapota egyre kritikusabb. Nő a tanulási nehézséggel, beilleszkedéssel, magatartászavarral küzdő gyermekek száma; a leterheltség, a magas elvárások, a családi-iskolai körülmények miatt (is) a pszichés-lelki rendellenességek egyre gyakrabban előfordulnak!

E feladat megvalósítása érdekében az Érzelmiskála–naptár© napi használata több szinten követhető érzelmi és társas intelligencia fejlődési eredményeket biztosít!

30 FŐS OSZTÁLYRA VAN KIALAKÍTVA, de + 1-2 gyerek neve még hozzátehető

használati útmutató

AZ ÉRZELMISKÁLA-NAPTÁR© EGY TANÉVRE SZÓLÓ – BÁRMIKOR ELKEZDHETŐ – ÉRZELMI ÉS TÁRSAS INTELLIGENCIÁT FEJLESZTŐ ESZKÖZ, MELYNEK A KÖVETKEZŐ CÉLJAI ÉS FUNKCIÓI VANNAK:

  • a táblázat mindennapos kitöltése által a tanuló megfigyeli, megnevezi és értékeli pillanatnyi érzelmi állapotát, ami hosszú távon az érzelmi tudatosodás fejlesztését célozza meg
  • a különböző pozitív érzelmek havi felosztásban ösztönzőként, útmutatóként szolgálnak; ajánlott az adott fogalom kialakítása, mélyítése, gyakorlása a mindennapokban;
  • rendszerességre, kitartásra, őszinteségre és empátiára nevel;
  • jelenléti naplóként is használható.

Mire jó az Érzelmiskála–naptár©?

  • az egyéni érzelmi állapotok tudatosítására, követésére, ami az érzelmi intelligencia alappillére
  • az osztálytársak közötti kommunikáció-, és empátiás készség fejlesztésére
  • pedagógus-gyermek közötti kommunikáció és kapcsolat mélyítésére
  • a gyermekkori pszichés problémák kialakulásának előre jelzésére, kiszűrésére, MEGELŐZÉSÉRE!

Összefoglalva: az eszköz a lehető leggyorsabban és legpontosabban jelzi a gyermekek adott napi érzelmi állapotát mind a pedagógus, mind az osztályközösség számára, ami azonnali kommunikációs lehetőséget biztosít.

Minden hónap fókuszában egy pozitív érzelmi állapot, attitűd áll. Ajánlom a hónapot annak jegyében, szellemében eltölteni. A hónap elején az adott pozitív érzelem, fogalom tisztázása, megértése, mélyítése, majd a hónap folyamán a gyakorlatba való átültetése a cél.

gyerekek a naptárról

„Mikor bejövök reggel az iskolába, a naptárból látom, hogy másoknak milyen kedve van, és úgy állok a többiekhez. Ha valakinek nagyon rossz kedve van, akkor inkább lazán odamegyek, és azt mondom, hogy: mi a baj? Elmondja, hogy mi baja van, és azt mondja utána, hogy te nagyon megértő vagy, és ettől jobban érzem magam…Nekem jó érzés beírni, mert reggel, ha beírok 2-est, 3-ast, délutánra igyekszem „javítani”, hogy már legyek 8-as, 9-es, és ez jobb kedvre derít.”
Bálint
11 éves
„Az is nagyon jó, amikor bemész odaírni a te napodat, meg tudod nézni a másik napját, és tudsz rajta segíteni, ha nagyon rossz a hangulata, meg ilyenek…és ez nagyon jólesik másoknak, hogy segítesz. És az is jólesett, hogy megkérdezték tőlem.”
Lili
10 éves
„Nekem nagyon jó a naptár, mert például hogyha valami nagyon bánt, akkor így ki tudom adni magamból.”
Karina
10 éves

pedagógusok a naptárról

„Megfigyelésem szerint a gyerekek leginkább beszélnek róla…amióta használják a naptárt, azóta a legfeltűnőbb változás, hogy nem cikizik, nem bántják oly gyakran egymást, többet beszélgetnek. Hogyha valaki szeretné magától elmondani, hogy ő miért hányas, többen támogatják és vigasztalják egymást. A beszélgetések többször zajlanak „értelmes dolgokról”, valóban őket érintő belső problémákról, amikről a jelzés nélkül talán nem is beszélnének.”
Vad Tiborné - Ócsa
tanító / osztályfőnök - 3. osztály
"A naptár folyamatosan jelez nekem, úgymond egy kiskapu, hogy könnyebben megnyíljon felém az Alfa-generáció, tudjam, hogy mi bántja 7 éves lelkét. „Azért 3, mert apa elutazott és csak tavasszal jön haza”, „mert eltört a mamám lába”, „mert 5 hibám volt a felmérőben”, „nem szeretem, ha angol órán színezünk”, stb. Az osztályom szereti, már igényli is a naptár használatát. Örömmel tölt el, hogy kifejezik érzéseiket, bátran vállalják tetteiket."
Ambrus-Torzsa Mónika - Székelyudvarhely
tanító / osztályfőnök - 4. osztály
"A gyerekek nagyon nyitottan és lelkesen fogadták, minden nap érkezéskor és távozáskor beírják az aktuális érzelmi állapotukat jellemző számok táblázatba. Egyetlen kérésük volt, hogy ezt én is tegyem meg, természetesen örömmel tettem és teszek eleget kérésüknek. Azóta gyakran megkérdezik egymástól, hogy Ki? Miért? írt alacsony számot, mi a gondja, problémája. Számomra is nagyon jó és hasznos, hogy azonnali képet kapok a tanítványaim lelki állapotáról."
Kajdácsi Éva - Felsőpakony
tanító / osztályfőnök - 4. osztály

bónusz a naptár mellé

Érzelmi fejlesztő sorozat

Daniel Goleman szerint „az életrevalóság az érzelmeken áll vagy bukik”. Az érzelmi-társas intelligencia tanításának, fejlesztésének bevezetése egyre sürgetőbb a mai magyar (és nemcsak) oktatásban.

Egy 6 alkalmas interaktív foglalkozássorozatot ajánlok az Érzelmiskála-naptár használata mellé, mely az Agymanók c. film kapcsán az 5 alapérzelem (derű, bánat, majré, harag és undor) feldolgozására, átbeszélésére épül. Alsó és felső tagozatos osztályokban is többször végeztem, mindkét korosztálynál hasznos és hatékony:

  • segít ezeket a fogalmakat, érzelmeket szélesebb spektrumban használni ( az érzelmi szótár segítségével)
  • az önismeret, a társas-közösségi szellem mélyül és épül
  • fokozódik az empátia, az egymásra való odafigyelés
  • az érzelmekről való kommunikáció van fókuszban, olyan formában amilyennel a gyerekek kevésbé találkoznak a mindennapi oktatás-nevelésben.