Érzelmi skála-naptár

 „Nincs olyan iskola jelenleg, ami nemcsak az értelmi tudásunkat biztosítja, hanem az érzelmit is.”
Dr. Bagdy Emőke

„ Az életrevalóság az érzelmeken áll vagy bukik.”
(Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia)

Az elmúlt 15 évben elkészített statisztikák és felmérések szerint a gyerekek érzelmi és mentális állapota egyre ROSSZABB!

A társas és érzelmi intelligencia fejlesztése hiánycikk a mai magyar oktatásban. A fejlesztés elmaradása nagyban hozzájárul a gyermekek saját és társas érzelmi életének egyhangúságához. Több neves pszichológus és társadalom tudós szerint is az iskolás korú gyermekeknél a negatív megnyilvánulásokra való hajlam felismerése, és pozitív érzelmi attitűdök kialakítása fontos feladata az iskolai nevelésnek!

E feladat megvalósítása érdekében jött létre az Érzelmiskála–naptár©, melynek napi használata több szinten követhető érzelmi intelligencia fejlődési eredményeket biztosíthat!

Sajtó megjelenés:

Tantrend.hu

Használati útmutató az Családi Érzelmi naptárhoz

(játékos kedvű és komoly gyerekeknek és felnőtteknek )

KEDVES CSALÁD! ANYA, APA ÉS GYEREKEK!

Ez egy érzelmi falinaptár, ami mindennap – kétszer – használható! Arra kérdez rá mindennap a család minden tagjától, hogy: Hogy érzed magad? .

A kitöltése egyszerű: minden reggel(délelőtt) és este(délután) egy számot kell beírni a kockába 1- 10 között.

Ez tulajdonképpen csak egy kezdet: az izgalmas rész azután jön: beszéljetek róla, kérdezzetek rá, gondolkodjatok el, értsétek meg a “belső világot”, az érzelmek sokszínűségét.

(Ok, hurrá!) És hogy ezt miért is csináljuk? Az eredmények a következők:

  • Fejlődik az érzelmi tudatosság (érzelmi intelligencia)
  • Javul a szülő-gyerek kapcsolat
  • Javul a társ-társ közötti kapcsolat
  • Fejlődik az egyéni és a közös kommunikációs készség
  • Harmonikusabb, kiegyensúlyozottabb, boldogabb családi élet!
Megvásárolom!

Használati útmutató az Iskolai  Érzelmi naptárhoz

AZ ÉRZELMI SKÁLA-NAPTÁR EGY TANÉVRE SZÓLÓ ÉRZELMI INTELLIGENCIÁT FEJLESZTŐ ESZKÖZ, MELYNEK A KÖVETKEZŐ CÉLJAI ÉS FUNKCIÓI VANNAK:

  • a táblázat mindennapos kitöltése által a tanuló megfigyeli, megnevezi és értékeli pillanatnyi érzelmi állapotát, ami hosszú távon az érzelmi tudatosodás fejlesztését célozza meg
  • a különböző pozitív érzelmek havi felosztásban ösztönzőként, útmutatóként szolgálnak: az adott fogalom kialakítása, mélyítése, gyakorlása a mindennapokban;
  • rendszerességre, kitartásra, őszinteségre és empátiára való nevelés;
  • jelenléti naplóként is használható.
Megvásárolom!

Mire jó az Érzelmiskála–naptár©?

  • Az egyéni érzelmi állapotok tudatosítására a gyermekben.
  • Az osztálytársak közötti kommunikáció- és empátiás készség fejlesztésére.
  • Pedagógus-gyermek közötti kommunikáció mélyítésére.
  • Pedagógus-szülő közötti kommunikáció mélyítésére.
  • A gyermekkori pszichés problémák kialakulásának előre jelzésére, kiszűrésére, MEGELŐZÉSÉRE!

Összefoglalva: az eszköz a lehető leggyorsabban és legpontosabban jelzi a gyermekek adott napi érzelmi állapotát mind a pedagógus, mind az osztályközösség számára, ami azonnali kommunikációs lehetőséget biztosít. Gyakorlatilag minden nap kétszer megkérdezésre kerül az, hogy „ HOGY VAGY?” Erre a figyelemre a gyermekeknek mindennél nagyobb szüksége van, nem lehet túlzásba vinni!

Minden hónap fókuszában egy pozitív érzelmi állapot, attitűd áll. Ajánlom a hónapot annak jegyében, szellemében eltölteni. A hónap elején az adott pozitív érzelem, fogalom tisztázása, megértése, mélyítése, majd a hónap folyamán a gyakorlatba való átültetése a cél.

Akik már használják, így vélekednek:

”A gyerekek nagyon nyitottan és lelkesen fogadták, minden nap érkezéskor és távozáskor beírják az aktuális érzelmi állapotukat jellemző számok táblázatba. Egyetlen kérésük volt, hogy ezt én is tegyem meg, természetesen örömmel tettem és teszek eleget kérésüknek. Azóta gyakran megkérdezik egymástól, hogy Ki? Miért? írt alacsony számot, mi a gondja, problémája.
A bevezetés napjaiban pl. az egyik kisfiú 2-est írt. Rákérdeztem, hogy miért érzi magát rosszul? elmondta, hogy fáj a feje és hiányzik a kiskutyája. Javasoltam, igyon egy kis vizet, mire kiderült, már elfogyott az innivalója és nem jutott eszébe, hogy újratöltse a kulacsát. Miután ivott, elmúlt a fejfájása, megbeszéltük: már csak 2 óra és találkozik a kutyusával, ettől megnyugodott. Mire hazament, már 7-est írt a táblázatba.
Számomra is nagyon jó és hasznos, hogy azonnali képet kapok a tanítványaim lelki állapotáról.”

tanító/osztályfőnök, 4.osztály,

„Megfigyelésem szerint a gyerekek leginkább beszélnek róla…amióta használják a naptárt, azóta a legfeltűnőbb változás, hogy nem cikizik, nem bántják oly gyakran egymást, többet beszélgetnek. Hogyha valaki szeretné magától elmondani, hogy ő miért hányas, többen támogatják és vigasztalják egymást. A beszélgetések többször zajlanak „értelmes dolgokról”, valóban őket érintő belső problémáktól, amikről a jelzés nélkül talán nem is beszélnének. Többször előfordul(t), hogy valaki jelentkezik, feláll és elmondja, hogy 10-es vagyok, azért mert…vagy 1-es vagyok, mert…(pl. Vivien 1-es, mert az anyukájával összeveszett, és többen vigasztalták). Úgy gondolom és látom, hogy az empátiás készségük fejlesztéséhez a naptár nagyban hozzásegít.”

tanító/osztályfőnök, 4. osztály.

„A tapasztalatom az, hogy az elején nehezen rázódtak bele, időre volt szükségük, amíg megszokták. Igen meghatározóak a jegyek a tekintetben, hogy a nap végén mi történt az iskolában. Az egyik legérdekesebb megfigyelésem az, hogy az órákon tapasztalt tevékenység, tanulás, eredmény után - ami látszólag igen jó sikerült - előfordult többször, hogy alacsony pontszámot adtak. Rákérdeztem, és kiderült, hogy a szünetekben az egymással való kis konfliktusaik miatt érzik magukat rosszabbul, vagyis amit a tanórákon tapasztaltam, az nem egyezett a „belső állapottal”. Olyat is tapasztaltam többször –lányoknál főképp – hogyha a barátnő alacsony számot írt, akkor ő is kis számjegyet adott, mert ez miatt neki is rossz kedve van (együttérzésből). Összességében véve megszokták a gyerekek, szerves részévé vált a hétköznapoknak.”

tanító/osztályfőnök, 3. osztály.

„Első osztályommal 2017 októberében, az „öröm hónapjában” kezdtük el használni az Érzelmi-skála naptárt. Azóta naponta használjuk, már rituálévá vált, hogy reggel egymás köszöntése után, délben a napi kiértékelő záró epizódjaként mindenki elmondja, hogyan érzi magát a 10-es skálán. Első hetekben mindenki 9 és 10-es minősítést adott, aztán miután kezdték felvállalni érzéseiket, őszintébben vállalták már az 5-ös, 6-os „érzelmi állapotot” is. A naptár folyamatosan jelez nekem, úgymond egy kiskapu, hogy könnyebben megnyíljon felém az Alfa-generáció, tudjam, hogy mi bántja 7 éves lelkét. „Azért 3, mert apa elutazott és csak tavasszal jön haza”, „mert eltört a mamám lába”, „mert 5 hibám volt a felmérőben”, „nem szeretem, ha angol órán színezünk”, stb. Egy reggel szomorúan vártak a gyerekek, és minden tanuló 1-es számmal fejezte ki érzelmi állapotát. Mikor rákérdeztem mi a gond, fény derült egy reggeli fenyegetésre. A gyerekek megijedtek, nagyon féltek, de unszolásra tüzetesen elmesélték a történteket. Az igazgatóság behívta a személyt, ki a félelmet okozta, így reméljük nem fog ez többször ismétlődni...Az osztályom szereti, már igényli is a naptár használatát. Örömmel tölt el, hogy kifejezik érzéseiket és bátran vállalják tetteiket.”

tanító/osztályfőnök, 1. osztály,